Letka ČR
JAS-39 Gripen
Víceúčelový bojový letoun JAS-39 Gripen společnosti Saab/British Aerospace je jednomístný, jednomotorový středoplošník s jednoduchým deltakřídlem a plně stavitelným plovoucím předkřídlem...
Charakteristika:
Víceúčelový bojový letoun JAS-39 Gripen společnosti Saab/British
Aerospace je jednomístný, jednomotorový středoplošník s jednoduchým
deltakřídlem a plně stavitelným plovoucím předkřídlem (přední
vodorovnou řídicí plochou - aerodynamické uspořádání typu "kachna"), se
šípovou směrovou řídicí plochou a tříkolovým hydraulicky zatahovaným
podvozkem. Podvozek je přizpůsoben pro start a přistání na zkrácených
VPD včetně úseků dálnic a upravených travnatých ploch záložních letišť.
Letoun je charakteristický přirozenou (úmyslnou) nestabilitou, která ve
spojení s trojnásobně zálohovaným elektroimpulzním řídicím systémem
(Fly-by-Wire), elektronickým ovládáním řídicích ploch a hydraulickými
aktuátory v prvém řídicím obvodu s možností analogového nouzového
řízení, celkovou aerodynamickou koncepcí, malými rozměry a nízkou
hmotností, zaručuje vynikající obratnost a snadnou ovladatelnost ve
všech režimech letu v celém rozsahu rychlostí v různých výškách.
Letoun
je poháněn proudovým motorem RM12. Jedná se o upravenou verzi motoru
americké firmy General Electric F-404-400, který je používán v
amerických letounech F/A-18. Provoz motoru včetně automatického řízení
tahu v závislosti na režimu letu je řízen speciálním počítačem, což
umožňuje maximálně přizpůsobit výkon motoru konkrétním podmínkám při co
největší hospodárnosti provozu. Gripen není vybaven systémem zpětného
tahu, při přistání se vztyčí hydraulicky ovládané brzdicí štíty, které
spolu s příčně nastaveným předkřídlem tak poskytují dostatečné
aerodynamické brždění.
Zdokonalené verze JAS-39C/D jsou vybaveny prostředky taktického
systému přenosu dat. Do integrovaného systému průzkumu a řízení palby
má být vestavěn přilbový zaměřovač, infračervené zařízení pro
vyhledávání a sledování cílů. Základem vývozní verze letounu je
zdokonalený model JAS-39C/D. Letoun zahrnuje řadu zdokonalení, jako
např. barevné displeje s vysokým kontrastem a rozlišovací schopností,
integrovanou soustavu elektronického boje, standardní rádiové stanice
podle norem NATO, zařízení pro doplňování paliva za letu, standardní
závěsníky NATO a další.
Do automatizovaného systému průzkumu a
řízení palby byly začleněny brýle pro noční vidění NVG (Night Vision
Goggles), slučitelné s přístroji a ovládáními prvky přístrojové desky,
navigační a střelecké zařízení s laserovým ozařovačem cílů a
infračervené zařízení IR-OTIS s dopředným snímáním typu FLIR (Forward
Looking Infra-Red) pro průzkum a přehled vzdušné situace v přední
polosféře bez aktivace radaru. Doplnit lze i přilbovým zaměřovačem HMD
(Helmet Mounted Display).
Radioelektronické vybavení je charakterizováno vysokým stupněm
integrace i automatizace mnoha funkcí. Letounu umožňuje vést bojovou
činnost za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. Fungování
složité soustavy prvků zabezpečuje modulový počítačový systém, tvořený
více než 30 speciálními jednoúčelovými počítači, třemi systémovými a
jedním hlavním řídicím počítačem, který zabezpečuje vyhodnocování
letových údajů a kontrolu všech letounových soustav a jejich hlavních
prvků. Informace o reálné vzdušné situaci pilot získává ze tří různých
zdrojů - z palubních senzorů, z komunikačního systému a z datové
sběrnice počítače letounu.
Hlavními prvky integrovaného systému
průzkumu a řízení palby jsou vnitřní víceúčelový radar PS-05/A,
infračervená kamera s dopředným snímáním (FLIR - Forward Looking Infra
Red), videokamera ED 5040 a zobrazovací systém EP-17. Radar je schopen
zjišťovat, zaměřovat, identifikovat a automaticky sledovat současně
více cílů v horní i dolní polosféře, ve vzduchu, na zemi i na moři ze
všech letových výšek, umožňuje mapovat terén s volitelnou rozlišovací
schopností s výstrahou před terénními překážkami. Zabezpečuje
zaměřování a řízení palby palubního kanónu a automatické navádění
řízených střel. Využití optických vláken zvýšily odolnost
radioelektronického vybavení proti elektronickému rušení a
elektromagnetickému impulzu (EMI).
Průzkumný systém RMS
(Reconnaissance Management System) je založen na optoelektronických
senzorech, kde získané snímky jsou průběžně ukládány oproti předešlým
kamerám na digitální paměťové médium. Součástí průzkumného kontejneru
je plně číslicový obrazový procesor, zařízení pro přenos průzkumných
dat a zařízení pro zobrazení situace v téměř reálném čase v pilotní
kabině. Celý průzkumný systém byl navržen tak, aby mohl být používán v
jednomístném letounu, tzn. s minimálními nároky na manuální obsluhu
pilotem. Například na středový trupový závěsník lze zavěsit průzkumný
kontejner VICON 70, který je osazen infračerveným řádkovým snímačem
VIGIL, který je určen k vedení optoelektronického průzkumu ve dne i v
noci za letu v malé až střední výšce při rychlosti letu až Mach 2.
Veškerá
průzkumná činnost je řízena z ovládacího zařízení systému RMS, přičemž
výstupní informace mohou být zobrazovány na pravém víceúčelovém
displeji systému EP-17. Systém výstrahy a elektronického boje EWS-39 je
určen k zabezpečení vlastní ochrany letounu, zjišťování, zaměřování
poloh a analýze zdrojů vyzařování. Automaticky vyhodnocuje aktuální
radioelektronickou a řídí odpovídající opatření a protiopatření EB.
Na víceúčelových displejích lze podle požadavků pilota a v závislosti na úkolu zobrazovat libovolné informace (digitální mapa, letové přístroje, reálný radiolokační nebo infračervený obraz prostoru, či terénu a pozemních cílů, stav výzbroje, navigační data apod.).
Základní výzbrojí letounu je kanón Mauser Bk-27 s řiditelnou kadencí 1100-1700 ran/min se zásobou 120 nábojů. Letoun je vybaven 5 závěsníky. Základem protiletadlové výzbroje jsou PLŘS středního dosahu AIM-120 AMRAAM a krátkého dosahu AIM-9 Sidewinder, které mají být nahrazeny vyvíjenými PLŘS Meteor a IRIS-T. Proti pozemním cílům a přímou leteckou podporu pozemního vojska lze použít protizemní řízené střely AGM-65 MAVERICK, pro boj proti plavidlům pak protilodní řízené střely RBS-15F nebo další typy řízených střel. Alternativní výzbrojí k ničení pozemních cílů může být např. víceúčelová kontejnerová zbraň s protitankovou, protipěchotní a protibetonovou naváděnou submunicí, neřízené pumy, rakety ad. Všechny druhy zbraní jsou použitelné v systému s ovládacími prvky na řídicí páce HOTAS (Hands-On-Throttle And Stick). Perspektivně se počítá s využitím víceúčelové zbraně Taurus KEPD 150 s dosahem 150 km.
L-159 ALCA
L-159 je lehký víceúčelový jednomístný bojový letoun určený především k podpoře pozemních vojsk, vedení průzkumu a v omezené míře k vedení vzdušného boje. Dvoumístná verze letounu je určená také pro pokračovací letecký výcvik. Prototyp poprvé vzlétl 2. srpna 1997.
Letoun je poháněn proudovým motorem AlliedSignal/ITEC F124-GA-100 o maximálním tahu 28 kN. Osm vnitřních nádrží (šest trupových, dvě na koncích křídel) pojmou téměř 2 000 litrů paliva. Další čtyři přídavné palivové nádrže (dvě po 525 l a dvě po 350 l) lze umístit na podkřídelní závěsníky. Pilot letounu sedí v lehce pancéřované pilotní kabině na vystřelovací sedačce VS-2B s možností katapultáže v nulové výšce při nulové rychlosti. K dispozici má velice moderní přístrojové a navigační prostředky, například inerciální navigační zařízení se zabudovaným přijímačem družicového navigačního systému GPS. Letové údaje jsou zobrazovány na čelním průhledovém displeji HUD (Head-Up Display) typu FV-3000 a na dvojici obrazovek z tekutých krystalů, umístěnou na přístrojové desce. Ke komunikaci slouží dvojice palubních radiostanic Collins ARC-182. K vlastní ochraně letounu je použit výstražný radiolokační přijímač Sky Guardian 200 a zařízení pasivních rušičů Vinten Vicon 78. V přídi letounu je umístěn italský víceúčelový impulzní dopplerovský radar FIAR Grifo L. Veškerá výzbroj letounu je umístěná na jednom podtrupovém a šesti podkřídelních závěsnících. Letoun lze vyzbrojit širokou škálou zbraní od klasických pum a raketových bloků až po řízené protizemní i protiletadlové řízené střely a podle potřeb vybavit speciálním zařízením k vedení vzdušného průzkumu a elektronického boje.
L-39 ALBATROS
Lehký cvičný proudový letoun L-39 Albatros je následovníkem osvědčeného typu letounu L-29 Delfín. Je určen k základnímu i pokročilému rozšířenému výcviku pilotů. Od roku 1968 bylo vyvinuto a vyráběno několik upravených a vylepšených verzí letounu, označených L-39C, L-39V, L-39ZA, L-39MS a L-39ZO.
Celkem bylo vyrobeno více než 2000 strojů v počtu 200 kusů ročně. Letouny L-39 byly vyvezeny do 16 zemí světa.
Doloplošník s tandemovým uspořádáním posádky, klasické celokovové konstrukce je vybaven tříbodovým hydraulicky zatahovaným podvozkem příďového typu. Křídlo lichoběžníkového tvaru má na koncích upevněny palivové nádrže a je vybaveno vztlakovými dvouštěrbinovými klapkami se vzletovou výchylkou 25° a přistávací výchylkou 44°. Na spodní straně křídla je v blízkosti osy letounu umístěna dvojice aerodynamických brzd, vychylovaná pod úhlem až 55°. Trup je tvořen dvěma konstrukčními částmi – přední a zadní. Zadní část s ocasními plochami je odnímatelná. V dielektrickém krytu přídě je uloženo radiotechnické vybavení a kyslíková soustava. Překryt pilotní kabiny je u typu L-39 odklápěný samostatně vpravo.
U novějších následných typů L-59 (původně L-39MS) a L-139 je
odklápěný hydraulicky směrem vzhůru dozadu. Tyto typy o maximální
vzletové hmotnosti 5700 kg, byly vabaveny výkonnějším motorem DV-2 o
maximálním tahu 21,57 kN. Řízení má klasické mechanické s přenosem sil
pomocí táhel a pák z obou pilotních míst. Elektrická výstroj je
napájena z hlavního generátoru o výkonu 9 kW z akumulátoru,
umožňujícího autonomní provoz. Součástí elektrocké sítě jsou měniče na
střídavé napětí 115 V a 3x36 V. Pohonnou jednotkou je dvouproudový
dvouhřídelový motor AI-25TL o maximálním statickém tahu 16,87 kN. Motor
je spouštěn vzduchovým generátorem (jednohřídelovou plynovou turbínou)
Safír 5. Radiotechnické vybavení letounu je tvořeno rádiovým
komunikačním, radionavigačním a identifikačním zařízením. Oboustranné
spojení mezi letounem a zemí zajišťují VKV/UKV radiostanice R-832M. K
nácviku přistávacího a přibližovacího manévru je využíváno zařízení
rádiového systému blízké navigace RSBN-5S a přistávacího systému ILS.
Vybaven je rovněž radiokompasem RKL-41, rádiovým výškoměrem RV-5,
markerem MRP-56PS a identifikačním zařízením.
Letoun L-39ZA je vybaven zaměřovačem s fotokulometem a dvouhlavňovým rychlopalným kanónem Gš-23 ráže 23 mm, umístěným podtrupem. Mimo cvičné úkoly může být používán rovněž k taktickému vzdušnému průzkumu. Verze letounu L-39C je vybavena dvěma křídlovými závěsníky, verze L-39ZA a L-39ZO mají zesílené křídlo se čtyřmi závěsníky, na kterých mohou nést pumy, neřízené rakety, případně i dvě protiletadlové řízené střely krátkého dosahu. Verze L-39MS se odlišuje vyšším výkonem a instalací moderního elektronického vybavení a avioniky. Dlaším letounem této osvědčené typové řady je L-159 ALCA.